Underjordiska rörledningar och järnvägsinfrastruktur – Konsekvenser och begränsning av ledningsbrott Underjordiska rörledningar är en väsentlig del av transportinfrastrukturen globalt och i Sverige. Skador som uppkommer på rörledningar som korsar järnvägsvallar och...
Automatisk detektion av järnvägsbefästningar och spårskador Målet med projektet är att skapa ett tågbaserat system för automatisk detektion av befästningar och spårskador. Projektet ska testa nya metoder för att mäta och identifiera befästningsanomalier och...
UHPC som underhåll och reparationsmaterial för ökad hållbarhet av transportinfrastrukturen Projektet föreslår användning av ultrahögpresterande betong (UHPC) för underhåll, reparation och förstärkning av skadade betongkonstruktioner som en långsiktigt och hållbart...
BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur Tidiga beslut i byggprojekt måste ofta tas baserat på underlag som är behäftade med stora osäkerheter. Det gäller såväl nybyggnad som vid reparation och underhåll, där sådana...
Förstärkning av broar med låg störning genom utveckling av snabb härdningsmetod för vidhäftning av kompositmaterial Broägare behandlar ett stort antal brostrukturer som är i behov av förstärkningar på grund av åldrande konstruktioner, högre trafikkrav vad gäller...