Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Arbetskrafts- och totalfaktorproduktivitet i bygg- och anläggningssektorn – två empiriska analyser
Projektsammanfattning Föreliggande studie syftar till att förse bygg- och anläggningssektorns beslutsfattare med ett förbättrat underlag för att styra mot produktivitetsförbättringar. Det knyter an till InfraSweden 2030s övergripande mål om en konkurrenskraftig transportinfrastruktur men i synnerhet...
Systematisk kunskapsspridning för klimatomställning – SKUNK
Bakgrund Detta projekt bygger vidare på främst följande: Scenarier för branschens klimatomställning framtagna inom forskningsprogrammet Mistra Carbon Exit (MCE) Hindersanalys inom MCE, genomförd av WSP Det enskilda projektet ”Hur störta omständigheternas diktatur i infrastrukturbranschen?” inom...
Förstudie: Cirkulärt salt för hållbart vägunderhåll – Möjligheter och utmaningar
Bakgrund Salt som används för vinterväghållning och dammbindning i vägunderhåll är en för samhället kvalitetskritisk produkt. Samhället drabbas av mycket stora störningar och kostnader, om behovet inte kan tillgodoses. Över tid har tillgången på salt...
Förstudie om cirkulär gatubelysning
Bakgrund Bara Trafikkontoret Stockholm, Göteborg och Trafikverket äger ungefär 500 000 armaturer. Trafikkontoret Stockholm byter årligen ut cirka 6 000 armaturer. Hela Sveriges armaturbestånd uppskattas ligga runt 2 miljoner armaturer. I samband med utbytet till...
Infra4.0 – Etablering av plattform för transportinfrastrukturens systeminnovation
Mål, syfte och förväntad nytta Det övergripande syftet med Infra 4.0 är en ökad innovationskraft för att förbättra behovsägarnas förmåga att nå sina trafik-, klimat- och näringspolitiska mål, och samtidigt öka lönsamheten och konkurrenskraften för...
Byggnation, funktion och uppföljning av multifunktionella konstruktioner för klimatanpassning
Mål, syfte och förväntad nytta Klimatet förändras på ett sätt som gör det ohållbart att bygga vägar och gator på det sättet vi har gjort. All fler kraftiga regn och värmeöar är några av de...
Nya processer och verktyg för klimatanpassad transportinfrastruktur i täta, hållbara städer
Mål, syfte och förväntad nytta Projektets syfte är att fungera som en pilotstudie för ett innovationsprojekt med fokus på organisering och kompetens i planeringsprocesser ett verktyg för att utvärdera och analysera möjliga klimatanpassningsåtgärder Det förväntade...
Ett uppdaterat regelverk för anpassning av transportinfrastrukturen till framtidens krav
Mål, syfte och förväntad nytta Projektidén är att ett uppdaterat regelverk är en förutsättning för att begränsa negativa effekter av klimatförändringar genom att anpassa ny och befintlig transportinfrastruktur. Projektets syfte är att bidra till att...
Genomsläpplig asfalt för skyfall
Goal, purpose and expected benefit The purpose is to exploit and evaluate the possibility of introducing permeable asphalt surfacing in Sweden. The studied material will be based on a polyurethane binder previously tested in pilots...
Dynamisk klimatanpassningsstrategi för en kustnära järnväg i södra Sverige
Mål, syfte och förväntad nytta Testa och tillämpa ramverket Dynamic Adaptation Policy Pathways i Trelleborg, för att stötta klimatanpassningen av järnvägen där med avseende på översvämningsrisk, på ett så kostnadseffektivt, flexibelt och robust sätt som...
Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail)
Goal, purpose and expected benefit The goal of ClimRail is to develop decision-support methodologies and tools based on Reliability-Centered Maintenance (RCM) concept, to adapt the maintenance program of railway tracks, to the adverse effects of...
AI Factory Railway: Prognostics and health management av kontaktledning för klimatanpassning (AIFR-PHMC)
Goal, purpose and expected benefit Railway overhead catenary is an important asset for low-carbon footprint railways. But overhead catenary wires are exposed to several climate parameters at the micro scale and macro scale thus affecting...